Markedslederen Oras topper laget for medisinske gassanlegg

Oras har styrket sin sentrale avdeling for medisinske gasser. Nylig har Gunnar Nilsson tiltrådt som prosjektutvikler for dette fagområdet.

Gunnar kommer fra en stilling i utstyrsprodusenten QMT som har levert medisinsk gassutstyr til Oras i en årrekke. Gunnar er sivilingeniør, og har 30 års erfaring fra denne teknologien. Videre er han akkreditert sikkerhetsbesiktningsmann for medisinske gassanlegg, og har deltatt i en rekke standardiseringskomiteer innen fagfeltet.

Fra før av bestod avdelingen av Svein Olav Barhellestøl som fagsjef, og Usman Riaz som prosjektleder for medisinske gasser.

Svein Olav utdannet fagmann innen feltet og er akkreditert sikkerhetsbesiktningsmann for medisinske gassanlegg.
Svein Olav har 17 års erfaring fra denne type anlegg, samt high-purity og ultra-high-purity gassanlegg. Han har blant annet bakgrunn fra tidligere Hydro Gass.

Usman er utdannet VVS-ingeniør, og har blant annet hatt prosjektledelsen ved Nytt Østfold sykehus for medisinske gasser og trykkluftanlegget.

Medisinske gassanlegg skiller seg betydelig fra andre typer rørinstallasjoner og krever spesialkompetanse, også for de utførende. Anleggene er underlagt en rekke regler, standarder og normer, herunder NS-EN standarder, SIS-normer, krav om sertifisert personell og akkreditert besiktningsmann. Oras har nylig hatt et kull med spesialrørleggere på etterutdanning hos QMT.

- Oras er klart det førende norske selskapet innen faget og har mange tiårs erfaring med en rekke slike anlegg rundt om i Norge. Den eldste referansen vi har funnet er fra 1949, avslutter markeds- og utviklingsdirektør Anders Bredesen som også har mange års erfaring med tekniske anlegg for legemiddelindustrien.

For ytterligere informasjon, kontakt Markeds- og utviklingsdirektør Anders Bredesen,
mobil 924 63 000,
anders.bredesen@oras.no

Oras er Norges ledende VVS-entreprenør med 13 avdelinger og en årlig omsetning på 1.3 milliarder kroner. Med våre nær 800 profesjonelle medarbeidere har vi erfaringen og gjennomføringskraften som trengs for å levere skreddersydde og kostnadseffektive vann-, energi-, og klimaanlegg til alle typer bygg i hele landet. Vi får jobben gjort. Garantert.